سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد تا زبان سریانی را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
امروز: سه شنبه 102 اسفند 29

پزشکی را رها کنید مهندسی آب بخوانید

در کشورهای در حال توسعه، آب همواره اهمیت زیادی داشته است، اما در کشورهای توسعه یافته، نگرانی چندانی در مورد آب وجود نداشت. در کشورهای ثروتمند، آب به وفور در دسترس بوده است.

اما حالا به نظر می رسد کمبود و بهداشت آب به مشکلاتی برای همه بدل شده است، چه آنان که در کشورهای توسعه یافته اند، چه آنان که در کشورهای در حال توسعه اند.دکتر اندرو هی وارد استاد دانشگاه ناتینگهام درس خود را برای دانشجویان پزشکی این گونه آغاز می کند: آیا به این علت به رشته پزشکی آمدید که جان افراد را نجات دهید؟ اگر جواب مثبت است، شاید بهتر باشد دانشکده پزشکی را رها کنید و به رشته مهندسی آب بروید.

برای آگاهی از علت این توصیه مقاله ای را که از سایت گلوبالیست ترجمه شده است ،در پی می آوریم .

اگر به تلاش های صورت گرفته برای ریشه کنی بیماری و خطرات بهداشتی در جهان توجه کنیم، متوجه می شویم که آبله را ریشه کن کرده ایم. اما براساس تحقیقات هنوز 90 درصد بیماریها در جهان مرتبط با آب است. هشتاد درصد مرگها در کشورهای در حال توسعه ناشی از بیماریهای مرتبط با آب است.

این بدان معناست که هر سال حدود شش میلیون نفر براثر آب آلوده می میرند. به همین علت است که بهداشت همچنان یک موضوع مهم جهانی است. به رغم پیشرفتهای مهندسی که آب سالم محصول آن است، این مشکل بسیار فراتر از کشورهای در حال توسعه است. امروزه حتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته با مشکل آب تصفیه شده روبرو هستند. بسیاری از شبکه های انتقال آب کهنه و شکننده است، در نتیجه آلودگی در بسیاری کشورهای پیشرفته روبه فزونی است. بسیاری از شهروندان کشورهای توسعه یافته در بطری آب حمل می کنند، در خانه تصفیه کننده آب دارند و حتی شبکه آب خانگی مخصوص خود را دارند. علت این امر آن است که به شبکه آب شهری اطمینان ندارند.

کمبود آب در حالی که معیارهای آب تصفیه شده و ایمن بالا می رود، آلوده کننده ها و عوامل بیماری زای بیشتری پیدا می شود. به غیر از موضوع بهداشت، باید کمبود آب را نیز در نظر گرفت. در سال ،1950 فقط دو شهر بود که بیشتر از 8 میلیون نفر جمعیت داشتند. در حال حاضر، بیش از 23 شهر وجود دارد که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد و از این تعداد 18 شهر در کشورهای در حال توسعه است. تا سال 2030 یعنی 25 سال دیگر، جمعیت شهری به دو برابر جمعیت روستایی خواهد رسید که معادل رشد 160 درصد جمعیت شهری است. بسیاری از این شهرها در معرض کمبود شدید آب هستند. در هر صورت، غالباً از امکانات انتقال و تصفیه آب بهره مند نیستند.براساس برآوردهای بانک جهانی، حدود 300 میلیون نفر اکنون در مناطقی زندگی می کنند که با کمبود جدی تا شدید آب روبرو است. تا 25 سال دیگر، این رقم به 3 میلیارد نفر خواهد رسید.

هدرروی آب

میزان آب شیرین موجود همچنان در حد یک درصد ثابت خواهد ماند. بقیه آب جهان شامل آب شور اقیانوسها یا آب شیرین موجود در دو قطب، در خاک، برف و رطوبت است. آبیاری کشتزارها در همه جا با هدرروی فراوان آب همراه است. روشهای کشاورزی نامناسب و قیمت های یارانه ای آب که تناسبی با هزینه واقعی آن ندارد و انگیزه ای برای صرفه جویی دربر ندارد باعث هدرروی بیشتر آب می شود.در حالی که 70 درصد آب جهان صرف کشاورزی می شود، در فاصله نه چندان زیادی از کشتزارها، شهرها با کمبود شدید آب و قیمتهای بالا روبرو هستند. مثلاً در بخشی از ایالت کالیفرنیا کشاورزان بابت هر فوت جریب آب 50/15 دلار می پردازند در حالی که شهرنشینان جنوب این ایالت بابت همین مقدار آب 431 دلار می پردازند.

اتلاف در صنعت

کشاورزی تنها مقصر نیست. اگر به صنعت و تولید نگاه کنیم، وضعیت دلسردکننده است. نظام تولید در کشورها عمدتاً باز است یعنی آب وارد می شود و در پایان فرایند تولید دور ریخته می شود. به این ترتیب، منبع تجدیدپذیر ارزشمندی از دست می رود. تولید یک خودرو به 39 هزار گالن (هر گالن 78/3 لیتر) نیاز دارد. تولید یک بشکه نفت 1800 گالن، یک تن فولاد 62 هزار گالن و یک نیمه رسانه 3000 گالن آب می خواهد. گوشی های تلفن همراه را در نظر بگیرید که این روزها همه جا هست. فقط تولید تراشه هرکدام از آنها به هزاران گالن آب نیاز دارد. تولید خواربار نیز با مصرف زیاد آب همراه است.نیم کیلو نان یا برنج به یک تن آب نیاز دارد.

هرزروی آب

در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سرنوشت 40 درصد از آب تولیدی معلوم نیست. این هرزروی شاید نتیجه نشت شبکه های فرسوده یا فساد باشد. اما عامل هرچه باشد، همه می بازند. موضوع روشن است. باید موضوع هرزروی آب را در این دو بخش _ تولید و کشاورزی- در نظر گرفت و برای آن راه حل پیدا کرد. برای مواجهه با چالش بهداشت و کمبود، یک عامل سوم یعنی انرژی وارد عرصه می شود. تصفیه و انتقال آب به انرژی بستگی دارد. چه در روستایی کوچک و چه در کلان شهری با 20 میلیون نفر جمعیت، انرژی ارتباط تام و تمامی با آب آشامیدنی دارد. مؤسسه تحقیق نیروی برق برآورد می کند که تا سال ،2050 جهان به 7000 گیگاوات برق دیگر فقط برای تصفیه آب نیاز دارد.در حال حاضر تولید برق جهان حدود 3000 گیگاوات است. حال پرسش این است که آیا ما از امکانات لازم برای تأمین شدید مصرف برق فقط برای تصفیه آب برخورداریم؟ احتمالاً خیر. از این رو، اتکا به ظرفیت فزاینده تولید برق راهی نیست که بتوانیم انتخاب کنیم، بلکه باید راه فرآوری در کارآمدی و فناوری را در پیش گرفت.

افکار جدید، طرح های تازه

یک مرحله که به ندرت به آن پرداخته شده است، تلمبه خانه هاست. نوعاً در این مکانها از تلمبه های 56 کیلووات استفاده می شود که به تناوب خاموش و روشن می شود. اما این امر از نظر نگهدار و انرژی پرهزینه است. در طرح های جدید، از تلمبه های دو کیلووات به طور دائم استفاده می شود و در هنگام اوج مصرف تلمبه های قویتر به کار می افتد. نتایج استفاده از این روش چشمگیر است. 50 درصد از هزینه نگهداری کاسته و 21 درصد برق کمتر مصرف می شود. وقتی متوجه شوید که 70 درصد هزینه کل تلمبه در طول عمر مفید آن شامل انرژی مصرفی آن است، اهمیت این قبیل پیشرفتهای فناوری مشخص می شود. در آمریکا، تلمبه خانه های فاضلاب روی هم رفته 3 درصد برق مصرفی را به خود اختصاص می دهند.

در کشورهای در حال توسعه، تأمین انرژی همواره دشوار است. کشورهای دارای رشد سریع _ مانند هند و چین- به سختی می توانند نیازهای مصرف کنندگان صنعتی و خانگی را تأمین کنند. مثلاً در چین، کارخانجات گاه تا 10 برابر کشورهای توسعه یافته آب مصرف می کنند. این در حالی است که دو سوم شهرهای این کشور با کمبود آب روبرو است، 90 درصد رودخانه ها آلوده اند و 20 درصد آب براثر نشت از بین می رود. اخیراً شمال چین دچار خشکسالی شد. در نتیجه توجه بیشتری نسبت به فناوریهای کارآمد و قیمت گذاری بیشتر آب ایجاد شد که نهایتاً به کاهش هدرروی آب انجامید. یک راه دیگر برای تأمین آب شیرین نمک زدایی است، یعنی تبدیل آب دریا به آب شیرین. در آینده برخی کشورهای توسعه یافته باید از نمک زدایی استفاده کنند. نمک زدایی برای گروهی از کشورهای در حال توسعه نیز سودمند است، اما کشورهای فقیر با توجه به فناوری پیشرفته و انرژی موردنیاز احتمالاً قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

به رغم پیشرفتهای صورت گرفته، آگاهی اندکی نزد مردم از مخاطرات وضعیت جاری وجود دارد. در بیشتر کشورها آب به بهای بازار عرضه نمی شود. در عوض به بهای آب به قدری یارانه تعلق می گیرد که بهای واقعی آن به ندرت معلوم می شود. باید بین هزینه تولید یک کالا و بهایی که مردم بابت آن می دهند، ارتباطی وجود داشته باشد. درغیر این صورت، هدرروی و ناکارآمدی ایجاد خواهد شد.در پایان باید در نظر داشت آب یک مسئله محلی نیست. همان گونه که بهره وری زنجیره عرصه محلی بر اقتصاد کشورها در سراسر جهان تأثیر می گذارد، ارتباط متقابل بین مسائل مربوط به آب به یک موضوع جهانی بدل شده است.

ویلیام بولین نویسنده انگلیسی در سال 1562 نوشت: «آب خدمتکار بسیار خوبی اما ارباب سنگدلی است.» اگر می خواهیم ارباب قرن آب باشیم، باید روشهای قدیمی نگاه خودمان را به این ماده ارزشمند عوض کنیم.

منبع مقاله :

 http://www.aftab.ir/articles/science_education/education/c3c1113733825p1.php



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مینا در پنج شنبه 87/12/8 و ساعت 3:12 عصر | نظرات دیگران()

    وب سایت مهندسی آب دانشگاه آزاد مرودشت از طریق لینکهای زیر قابل مشاهده است:

    http://www.miauwe.sub.ir

    http://miauwe.persiangig.com

    با استفاده از لینکستان این سایت ، دیگر سایتهای مرتبط با علوم آب در دسترس شماست و همچنین تصویر بازدیدهای علمی را در بخش آلبوم عکس میتوانید ببینید.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مینا در پنج شنبه 87/12/8 و ساعت 3:12 عصر | نظرات دیگران()



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مینا در پنج شنبه 87/12/8 و ساعت 3:12 عصر | نظرات دیگران()

    دروس اصلی

    آبیاری عمومی – هوا و اقلیم شناسی – خاکشناسی عمومی – باغبانی عمومی – زراعت عمومی – مساحی و نقشه برداری- طرح وآزمایشهای کشاورزی (1) – آشنایی با نرم افزارهای تخصصی – عملیات کشاورزی

    دروس اختصاصی

    طراحی سیستم های آبیاری سطحی – طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار – اصول زهکشی – طراحی سیستم های زهکشی – هیدرولوژی آبهای سطحی – آبهای زیرزمینی – نقشه برداری تکمیلی – طراحی سازه های آبی (1) – اقتصاد مهندسی – حفاظت آب و خاک – مکانیک سیالات – هیدرولیک – هیدرولیک انهار – مکانیک خاک – پروژه

    دروس عمومی

    معارف اسلامی (1) - معارف اسلامی (2) - اخلاق و تربیت اسلامی - انقلاب اسلامی و ریشه های آن -تاریخ اسلام - متون اسلامی وآموزش زبان عربی - فارسی - زبان خارجی- تربیت بدنی (1) – تربیت بدنی (2) - وصیت نامه امام(ره) - روخوانی قرآن – تنظیم خانواده

    دروس اختیاری

    زبان تخصصی – کیفیت آب – طراحی شبکه های آبرسانی – سنجش از راه دور و GIS – فیزیک خاک – بتن و بتن مسلح – طراحی سازه های آبی (2) – هیدرولوژی مهندسی – رابطه آب ، خاک و گیاه – خاکهای شور و سدیمی – پمپ ها و ایستگاههای پمپاژ – مهندسی رودخانه – مهندسی آب و فاضلاب – مدیریت منابع آب – ارزیابی سیستمهای آبیاری و زهکشی – متره و برآورد پروژه های آبی – مصالح و روشهای ساختمانی – تحلیل سازه



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مینا در پنج شنبه 87/12/8 و ساعت 3:12 عصر | نظرات دیگران()



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مینا در پنج شنبه 87/12/8 و ساعت 3:12 عصر | نظرات دیگران()
       1   2      >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نقشه های سه بعدی بسیار زیبای ویلائی For Iranian Engineers
    دانلود نقشه های سه بعدی و بسیار جالب درخت در 3ds max model
    ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله آغاز شد
    مجموعه کامل اشکال در اتوکد دوبعدی AutoCAD File
    دانلود نقشه های 3D برای مهندسی عمران و معماری در فرمت 3dmax
    دیتیل های جالب اتوکد دوبعدی در مهندسی عمران
    سایت ایران عمـــــــــــــــــــــــران
    نرم افزار Tekla Structures v14 Free Download
    دانلود نرم افزار Free Download SAP2000 V12
    نقشه ، پلان دیتیل و جزیاتت اسکلت سوله شماره 1
    نرم افزار بسیار جالب Allpile V6.5EAllpile V6.5E
    پلان و نقشه کامل با فایل AutoCAD شماره 5
    پلان و نقشه کامل یک ساختمان دوبلکس با فایل AutoCAD شماره 2
    نرم افزارهای محاسباتی بسیار جالب
    مردمک!
    [همه عناوین(45)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا